De multe ori vă simțiți obosiți, fără dispoziție sau chiar observați toate simptomele unei depresii? Această stare psihologică este cumva legată de sosirea toamnei? Ați observat cumva că sunteți mai sensibil în perioada rece și răciți mai des? Și chiar adăugați în greutate? Observați o iritabilitate nervoasă?
Dacă ați răspuns pozitiv la măcar una din aceste întrebări, face să vă gândiți cu toată seriozitatea, că aceste simptome sunt tipice în cazul insuficienței vitaminei D.
Știința a descoperit  vitamina D de mult timp şi anume în 1922 de către omul de știință american McCollum și a fost considerată inițial doar ca vitamină, dar acum este clasificată ca o substanță asemănătoare hormonilor
Deci, haideți mai întâi să încercăm să înțelegem ce funcție are vitamina în organismul nostru, pentru a putea înțelege la ce poate duce insuficiența acestei vitamine și cât de important este să ținem sub control situația.
Vitamina D cunoscută sub numele ”Vitamina Soarelui”, deoarece este produs în mod natural ca răspuns la expunerea la razele ultraviolete ale soarelui.
De fapt, Vitamina D- nu este o vitamină, ci o substanță biologică activă. În condiții naturale pătrunde în organism sub două forme: ergocalciferol(D2)și colecalciferol(D3)
D2-se primește doar cu ajutorul alimentelor.
D3-este sintetizat în pielea umană din colesterol atunci când este expus la soare.
Apoi în ficat, Vitamina D este transformată în 25-hidroxicolecalciferol (25-OH-D3). Și apoi în rinichi, acesta trece în cea mai activă formă de vitamina D – calcitriolul, care este considerat un hormon puternic.
FUNCŢIILE VITAMINEI  D
      1.Reglează absorbția calciului și a fosforului. Asigură creșterea și dezvoltarea normală a oaselor,            previne dezvoltarea rahitismului și a osteoporozei, prin reglarea metabolismului mineral.
      2.Asigura funcționare normală a sistemului imunitar.
      3.Participă la reglarea tensiunii arteriale și a ritmului cardiac
      4.Inhibă dezvoltarea cancerului și previne transformarea tumorilor a celulelor.
      5. Menține sensibilitatea țesutului la insulină
  PREVINE RAHITISMUL LA COPII
Rahitismul copiilor este direct legat de lipsa de minerale și săruri din organism.
Vitamina D participă la schimbul de calciu și fosfor în organism, este deosebit de important pentru corpul copilului. În copilărie, ajută la „întărirea” țesutului osos, formează scheletul și dinții. Responsabil pentru creșterea și dezvoltarea celulelor.
VITAMINA D LUPTĂ CU BOLILE
Ajută la tratarea infecțiilor virale-respiratorii acute. Cu cât nivelul vitaminei D în sânge este mai ridicat, cu atât este mai mic riscul și severitatea bolilor virale.
Cercetătorii de la Universitatea din Chicago Medical Center au descoperit o legătură între deficiența de  Vitamina D și probabilitatea de a se infecta cu corona virus. Pacienții cu deficit de vitamina D( mai mică de 20 ng/ml) sunt aproape de două ori mai predispuși la testarea pozitivă de COVID-19, comparativ cu cei cu nivelul de vitamina D normal.
Vitamina D este foarte bună pentru pancreas, deoarece afectează secreția de insulină. Normalizează nivelul general de glucoză din sânge, prevenind dezvoltarea diabetului.
VITAMINA D LUPTĂ CU DEPRESIA
Joacă un rol foarte important în combaterea depresiei, neliniștii, anxietății.
AJUTĂ LA PIERDEREA ÎN GREUTATE
Cei care au în plan să dea jos kilograme în plus, li se recomandă să adauge suplimente de Vitamina D în dieta lor. Numeroase studii au demonstrat că persoanele care au luat suplimente de K și Vitamina D, au reușit să slăbească mai mult decât pacienții care au luat placebo.
K și Vitamina D reduce pofta de mâncare.
VITAMINA D PROTEJEAZĂ DE CANCER
Studiile au demonstrat că deficitul de Vitamina D duce la rate mai mari de îmbolnăviri și decese la pacienții cu cancer. Și aici mă refer la  cancerul de prostată, cancerul mamar, cancerul ovarian și cancerul de colon.
MOTIVELE INSUFICIENȚEI DE VITAMINA D
-Locuirea într-o zonă climatică cu un număr mic de zile însorite
-locuirea în orașe poluate cu gaze(acestea absorb calciferolul)
-cer permanent noros în zona unde locuiți
-alimentarea incorectă, unde sunt prezente produse care nu conțin sau au o cantitate redusă de Vitamina D, consumul de fast-food sau semifabricate.
-vegetarianism, dietă cu alimente crude
-intoleranță la proteine lactate
-utilizare permanenta a cremei antisolare
-excesul de greutate
-folosirea medicamentelor care împiedică absorbția micro nutrienților
-o serie de boli ale intestinului subțire, în care vitaminele nu sunt absorbite de către organism
-o serie de afecțiuni renale în care nu se formează forma activă a vitaminei D3
-boli ale glandei tiroide
-colecistită
NORMELE VITAMINEI D
    Dozajul de vitamina D depinde de vârsta persoanelor. Respectiv, doza zilnică pentru copii și adulți sub 50 de ani este de 5 micrograme. Pentru persoanele de 50 și 70 de ani, se recomandă să fie consumat  de două ori mai mult – 10 micrograme. Persoanele în vârstă au nevoie chiar mai mult – 15 micrograme pe zi. Vitamina  D este absorbită cu grăsimi prin peretele stomacului. În timpul bronzării, este absorbit  prin piele. Pentru cea mai bună absorbție a vitaminei D, medicii recomandă să  folosească în mâncare suplimentar alimente îmbogățite cu grupele B, E și C.
    Asociația Rusă de Endocrinologi consideră că concentrația optimă de vitamina D în sângele unui adult este de 30-100 ng / ml, deficitul însă este de 10-30 ng / ml și deficiență mai mică de 10 ng / ml.
   “În Germania, aportul zilnic recent de vitamina D pentru un adult de 5 mg a fost crescut oficial de patru ori – până la 20 mg”, conform datelor primite de la profesorul de la Universitatea din Hohenheim Hans Konrad Bezalski pentru RG. “Deficiența acestei vitamine este observată în aproape întreaga populație din Germania și în ţările precum Marea Britanie, SUA. Din teritoriile nordice situația este relativ favorabilă doar în țările în care se consumă în mod tradițional o mulțime de pește: de exemplu, în Olanda, Suedia. ” Dar, de exemplu, în Islanda, unde peștele este, destul de folosit în alimentaţie, în școli și hoteluri există adesea căni cu capsule de ulei de pește – astfel încât oamenii să nu uite să le pună în gură la timp.
   Numeroase studii au arătat că aproximativ 30% mai multă vitamina D este absorbită atunci când este luată cu mese bogate în grăsimi. Ca alternativă, puteți cumpăra vitamina D în capsule de grăsime, adesea vândute în combinație cu acizi grași omega-3.
ESTE IMPORTANT SA ŢINEM SUB CONTROL CANTITATEA VITAMINEI D
   „Este foarte important nu numai ca Vitamina D să pătrundă în organism odată cu mâncarea, sau ca persoanele să fie expuse în mod regulat la soare”, menţionează profesorul Kodentsova. „ Activitatea fizică joacă un rol destul de important – acesta este modul în care vitamina sintetizată în piele pătrunde mai bine în fluxul sanguin și este transportată în tot corpul.
   Aici trebuie să accentuăm că obezitatea crește riscul deficienței Vitaminei D, aceasta se „dizolvă” în masa grasă și nu ajunge la toate organele și sistemele în cantitatea necesară. ”
   Pentru a verifica nivelul unei vitamine din organism, există un test simplu. Nu numai o deficiență este dăunătoare, ci și un exces de vitamină. Este adevărat, indiferent cât de mult pește am mânca, este puțin probabil să avem hipervitaminoză. Dar în cazul când  administrăm suplimentar Vitamina D, atunci este necesar să fim foarte prudenţi.
SIMPTOMELE DEFICITULUI DE VITAMINA D
-iritabilitate ridicată
-schimbări de dispoziție și comportament, anxietate, depresie
-disconfort sau chiar dureri la nivelul oaselor, articulațiilor, spatelui
-dureri musculare
-căderea părului
-stare de oboseală generală
-infecții virale frecvente
-vindecarea mai lentă a rănilor
IDENTIFICAREA DEFICITULUI DE VITAMIA D
Cea mai exactă metodă de a verifica nivelul de Vitamina D în sânge-este analiza sangvină(25-OH vitamina D,  calciferol.
ALIMENTELE CARE CONŢIN VITAMINA D
Somon
Sardine și alți pești grași
Hering
Conserve de ton
Ulei de ficat de cod
Gălbenuş de ou
Ciuperci
Lapte de vacă
Lapte de soia
Suc de portocale
Vitamina D și calciu
Dacă va plăcut articolul meu și sunteți de părerea că este util, lăsați un mic mesaj, puneți like și distribuiți mai departe, poate mai prinde bine cuiva.
Mulțumesc
Vitamina D. Ce se întâmplă cu organismul nostru atunci când avem deficit de Vitamina D. De ce este deosebit de importantă şi de unde să luăm această “Regină a Vitaminelor”?.

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: